Z tego wpisu dowiecie się przede wszystkim dwóch rzeczy. Po pierwsze, co to znaczy A2 i B1 w kontekście nauki języka. Po drugie, co spotyka uczących się na poziomie średnio zaawansowanym.

Polski na wysokim poziomie

polskiDOSKONALE jako motto wybrał sobie słowa „polski na wysokim poziomie”. Po pierwsze cały czas przypominają nam o tym, żeby się dla Was starać. Równocześnie jest to informacja o tym, że specjalizujemy się we wspomaganiu uczenia się polskiego osób bardziej zaawansowanych. Dlaczego w tym się specjalizujemy? Odpowiedź na to pytanie nie jest szczególnie trudna. Robimy to, czego Wy potrzebujecie.
Wiele osób chce zdać egzamin na poziomie B1, innym język jest potrzebny do pracy. Dziś jest wielu obcokrajowców, którzy na stałe chcą się związać z Polską.
Materiały na ten poziom są, ale jest ich znacznie mniej niż na niższe poziomy. Wprawdzie osoby na tym poziomie powinny korzystać z materiałów autentycznych, ale potrzebny jest ktoś, kto tych materiałów będzie szukał i od czasu do czasu podpowie, jak z nich korzystać.

Co to znaczy A2 i B1?

A2 to nie jest autostrada, a B1 to nie jest witamina. Te litery wraz z numerami to oznaczenia poziomów biegłości językowej używane w Unii Europejskiej. Europejski System Opisu Kształcenia Językowego wyznacza i opisuje 6 poziomów. Są to A1, A2, B1, B2, C1 i C2. Jeśli kiedykolwiek uczyłeś się na kursie, prawdopodobnie słyszałeś te nazwy. Używa się ich zwykle przy nazywaniu grup w szkołach językowych oraz przy oznaczaniu podręczników i innych materiałów dydaktycznych. Czy poziom ma znaczenie dla uczących się? Dla jednych to nieistotne, a dla innych bardzo ważne. Pewnie się zastanawiasz, jaki właściwie masz poziom. Jeśli bez problemu czytasz ten tekst, to Twój poziom nie jest niższy niż B1. O tym, co powinna umieć osoba, na danym poziomie napiszemy jeszcze w kolejnych wpisach.

Brak postępów?
Najwięcej osób uczy się języka polskiego na poziomie A1. Z doświadczenia wiem, że na przykład w warszawskich szkołach języka polskiego grupy A1 były duże i było ich dużo. Z czasem coraz mniej osób kontynuowało naukę i grupy należało łączyć. Do poziomu C1 docierało naprawdę niewiele osób. Dlaczego tak się dzieje?
Na początku nauki motywuje nas to, że podczas każdej lekcji tak dużo się uczymy. Mniej więcej między poziomem B1 i B2 przychodzi moment, kiedy zaczynamy odczuwać, że stoimy w miejscu. Wtedy wiele osób rezygnuje z kursu. Nauka języka nie jest już tak ważna, swobodnie się komunikujemy, mamy dużo innych obowiązków, które nagle okazują się ważniejsze od lekcji polskiego. Przyczyną rezygnacji jest też to, że potrzebujemy zmian i to jest naturalne. A może można coś zmienić, ale nie rezygnować z nauki polskiego? polskiDoskonale postara się podpowiedzieć, jak to zrobić. Jesteśmy pewni, że dzięki naszym propozycjom świadomie zaplanujesz swoją dalszą przygodę z językiem polskim.